Drogi Czytelniku! Obecnie mieszkam w Japonii. Blog o Węgrzech ma się dobrze i wciąż będą pojawiały się na nim wpisy. Zapraszam również na blog o Japonii i na facebooka Arigatou.

30 września 2016

Budapeszt - nie będzie modernizacji 3. linii metra w tym roku

Niedawno mój blog o Węgrzech donosił o katastrofalnym stanie trzeciej linii budapeszteńskiego metra. Jako, że pojawiły się nowe informacje, w dzisiejszym wpisie z dużą przyjemnością powracam do tego burzliwego tematu, którym obecnie żyje cała stolica Węgier. 

1. Budapeszt czeka

 

Wpis o trzeciej linii budapeszteńskiego metra wciąż jest jednym z najchętniej czytanych postów - cieszy mnie to, ponieważ przygotowanie materiału było dla mnie niezwykle przyjemne. Opierało się nie tylko na poszukiwaniu informacji i tłumaczeniu tekstów, ale także na jeżdżeniu metrem i czynieniu wnikliwych obserwacji. Najlepszą porą były wieczory - ze względu na mały ruch robienie zdjęć było łatwiejsze, a jazda pustymi składami ciekawsza, niż w godzinach szczytu. Mogłem poczuć atmosferę rodem ze świetnego węgierskiego filmu Kontroll. 

Wegry blog
Źródło: http://24.p3k.hu/
Zgodnie z informacjami, które były dostępne podczas tworzenia wpisu, tej jesieni miała zacząć się gruntowna modernizacja całej trzeciej linii.

Nie zacznie się.

Zgodnie z najnowszymi doniesieniami, termin przebudowy (a co za tym idzie, również zamknięcia linii na całej jej długości) "nieco" się przesunie. Według najnowszych informacji, przebudowa może rozpocząć się w marcu 2017 roku. Oczywiście nie oznacza to, że wówczas to nastąpi - jeszcze w czerwcu czytałem artykuł, według którego przebudowa "mogłaby ruszyć w listopadzie", a na początku września przewidywano, że rozpocznie się w lutym. W ostatnich dniach września, mówi się raczej o marcu, lecz chyba mało kto w to wierzy, gdyż na wiele pytań wciąż nie ma odpowiedzi

2. Niewiadome...


Czas płynie, a metro dalej przewozi pasażerów, jednak coraz częściej - z konieczności przeprowadzania napraw - nie kursuje w weekendy. Rolę transportu zastępczego pełnią wówczas autobusy oznaczone jako M3, oraz M3A. Bardzo często na ulice wyjeżdżają wówczas najstarsze posiadane przez przewoźnika pojazdy - Ikarus 280. Problemem w chwili obecnej wydaje się być zastosowanie tego rozwiązania w perspektywie kilku lat, gdyż do przewozu pasażerów potrzebne jest około 150 niezawodnych, przegubowych autobusów. Przedmiotem debaty okazał się być producent pojazdów - miał zostać nim Solaris, lecz rozważano również opcję z innym producentem - firmą PKD, która wytwarza autobusy na Węgrzech. Zaletą Solaris była cena - około 277 tys. euro za jeden autobus.

Źródło: http://index.hu/
I choć podpisana została umowa z polską firmą, Budapeszt polskich autobusów nie kupi, gdyż... firma BKV nie otrzymała dofinansowania koniecznego do ich nabycia. Spekuluje się, że za taką decyzją może stać chęć ekipy rządzącej do tego, aby na ulice Budapesztu wypuścić jedynie pojazdy produkcji węgierskiej. Problem w tym, że firma PKD prawdopodobnie nie będzie w stanie wyprodukować tak wielu pojazdów. Kwestia transportu zastępczego pozostaje nierozwiązana - po zerwaniu umowy z Solarisem (można to było zrobić w ciągu 90 dni począwszy od daty jej zawarcia), rozpisano nowy przetarg - tym razem nie na autobusy, lecz na usługę świadczenia przewozów. Pytanie, czy w przetargu zażądano obsługi jedynie pojazdami wyprodukowanymi na Węgrzech, czy też firma, która zdobędzie kontrakt, będzie mogła dysponować flotą złożoną z Mercedesów, MAN-ów, czy... Solarisów.

Nie ma również pewności odnośnie do źródeł finansowania modernizacji metra - po nieprzyznaniu unijnych dotacji w wysokości ponad 120 mld forintów, projekt zostanie najprawdopodobniej sfinansowany ze środków publicznych.

Zastanawia mnie także sposób zagospodarowania modernizowanych w Moskwie wagonów Mietrowagonmasz. 2 składy zostały już dostarczone do Budapesztu i czekają na przywrócenie ich do służby. Może to jednak nastąpić dopiero za kilka lat... pierwsza linia metra z pewnością nie jest miejscem, w którym można je wykorzystać ponieważ zbudowana jest w innej technologii. Druga linia być może będzie mogła je przyjąć, czego nie można powiedzieć o czwartej - ruch odbywa się tam automatycznie, bez udziału człowieka. 

Źródło: http://index.hu/ Oto jeden z dwóch odnowionych w Rosji składów produkcji Mietrowagonmasz.
Nie potrafię sobie również wyobrazić rozmiarów kataklizmu, gdy z jakiegoś powodu zostanie wstrzymany ruch tramwajów nr 4 i 6. W godzinach szczytu kursują one co około 2-3 minuty. Zastępujące je niekiedy autobusy - ze względu na mniejszą pojemność - kursują częściej. Pojazdy zastępujące metro będą jeździć z podobną częstotliwością, częściowo tą samą trasą. Moim zdaniem może to doprowadzić do potężnego paraliżu komunikacyjnego. 

Jeżeli dowiem się czegoś nowego, z pewnością o tym napiszę! Tymczasem mam nadzieję, że ustalenia doprowadzą do szybkiej modernizacji linii.

AKTUALIZACJA: 12. października 2016: 

Według najnowszych doniesień, modernizacja może dotyczyć jedynie wymiany szyn, po których poruszają się składy metra, a także remontu tuneli i wymiany znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych. Modernizacja peronów prawdopodobnie się nie odbędzie, gdyż zarówno miasto, jak i przewoźnik nie dysponują odpowiednimi środkami. Mało tego - jeżeli nie dojdzie do modernizacji peronów, Unia Europejska najprawdopodobniej nie wesprze całego projektu, w konsekwencji czego plany poprawy stanu trzeciej linii budapeszteńskiego metra odejdą w niepamięć.

BKV-figyelő, największa strona skupiająca swoją uwagę na budapeszteńskim przewoźniku, skomentowała ten fakt jednym słowem: żałosne. Zamieszczony na portalu artykuł kończy się dosyć mocnym zdaniem:



"Już widzę twarze budapeszteńczyków, którzy po wieloletnim zamknięciu metra dostaną je z powrotem - wyglądające tak samo, jak kiedyś. Powodzenia, debile".





AKTUALIZACJA: 19. października 2016:

Komitet Arbitrażowy unieważnił przetarg na usługę zapewnienia komunikacji zastępczej na czas remontu metra. Według komitetu, przetarg rozpisany był w taki sposób, aby uniemożliwić wygraną firmom państwowym. Przewoźnik został również ukarany karą w wysokości 40 mln forintów (ok. 560 tys. zł.). Obecnie mówi się to tym, że jeżeli uda się pozyskać z innych węgierskich miast 60 - 70 autobusów, być może rozpocznie się modernizacja metra na określonym odcinku. Jestem ciekawy, czy nie byłoby teraz łatwiej, gdyby w ostatnich 2 - 3 latach zezłomowano nieco mniej pojazdów.

AKTUALIZACJA: 14. listopada 2016:  

W piątek 11. listopada niedaleko stacji Nagyvárad tér, wyłamała się z torów część zwrotnicy. W sobotę w pobliżu miejsca uszkodzenia obowiązywało ograniczenie prędkości do 25 km/h. Metro nie kursowało na odcinku Deák Ferenc tér - Kőbánya-Kispest do niedzielnego popołudnia.

AKTUALIZACJA: 19. grudnia 2016: 

Strona 24.hu podsumowała wszystkie tegoroczne pożary i zadymienia na trzeciej linii metra. Lista nie uwzględnia wszystkich awarii.
  • 29 Luty.: metro zatrzymane z powodu zapachu dymu
  • 8 Marzec.: metro zatrzymane z powodu dymu
  • 15 Maj.: metro zatrzymane z powodu dymu
  • 23 Lipiec.: metro zatrzymane z powodu dymu
  • 17 Październik.: metro zatrzymane z powodu dymu
  • 12 Listopad.: metro zatrzymane z powodu wyłamania się zwrotnicy z torów
  • 30 Listopad.: metro zatrzymane z powodu pożaru
  • 7 Grudzień.: metro zatrzymane z powodu dymu (+ wypadek na drugiej linii metra, tego dnia nie kursowały składy także na 4. linii... działała jedynie najstarsza linia z 1896 roku - M1)
  • 13 Grudzień.: metro zatrzymane z powodu dymu 
 AKTUALIZACJA: 12. stycznia 2017:  

Nowa data prawdopodobnego rozpoczęcia prac modernizacyjnych na 3. linii, to początek lata - poinformował burmistrz Budapesztu, Tarlós István w dzisiejszym wydaniu programu Mokka, emitowanego w TV2.

 AKTUALIZACJA: 22. maja 2017:  

Ikarusy wrócą do Budapesztu... jeżeli ruszy remont metra
Źródła/references:
https://budapesten.blogspot.hu/2016/07/niebezpieczna-3-linia-metra-w.html
http://www.portfolio.hu/users/elofizetes_info.php?t=cikk&i=232904
http://hirtv.hu/ahirtvhirei/budahazy-terrorista-ismet-megosztott-a-baloldal-1360071
https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0ahUKEwjqxtTx07TPAhXGYZoKHSj7DgkQFgg_MAU&url=http%3A%2F%2Finfoszab.budapest.hu%3A8080%2FGetTirFile.aspx%3Fid%3D132579&usg=AFQjCNF2CTNu1fJwCscelFm7H9tzJeQqpQ&sig2=LhJ-9HArIlJnC5MU2qYDbw&bvm=bv.134052249,d.bGs&cad=rja
http://forsal.pl/artykuly/976646,solaris-wygral-przetarg-ale-autobusow-nie-dostarczy-budapeszt-nie-uzyskal-finansowania.html
http://444.hu/2016/09/27/homokzsakokkal-tesztelik-a-3-as-metro-oroszorszagban-felujitott-kocsijait
https://budapesten.blogspot.hu/2016/07/metro-sterowane-komputerem-film-zza.html 
http://nepszava.hu/cikk/1109287-elbukott-a-buszkozbeszerzes---meg-tovabb-csuszik-a-3-as-metro-felujitasa
http://www.tozsdeforum.hu/uzlet/gazdasag/tovabb-csuszhat-az-3-as-metro-felujitasa-73982.html
http://444.hu/2016/11/12/leall-a-3-as-metro 
http://mno.hu/belfold/3-as-metro-tarlos-elarulta-a-felujitas-kezdetet-1380764

Polecany post

NIEBEZPIECZNE miejsca w Budapeszcie cz.1 (VIII dzielnica)

Mroczne peszteńskie uliczki usiane kamienicami o popękanych ścianach i odpadającym tynku. Oto miejsce nazywane przez niektórych Budapeszteń...